Parodontologie | Implantologie

Parodontologie

Parodontologie is het deelgebied binnen de tandheelkunde dat de aandoeningen van de steunweefsels rondom de tand (het tandvlees, het parodontaal ligament en het kaakbot) behandelt.

Meestal begint een tandvleesontsteking of gingivitis met een lichte bloeding van het tandvlees, dat dan rood en licht gezwollen is. Deze pijnloze ontsteking kan gepaard gaan met een slechte smaak of mondgeur. Gingivitis is nog volledig omkeerbaar mits behandeling en een goede mondhygiëne.

Indien een gingivitis niet behandeld wordt, kan dit evolueren naar een parodontitis. Hier is de ontstekingsreactie veel groter waardoor het kaakbot wordt afgebroken en de tanden uiteindelijk losser komen te staan. Het tandvlees kan terugtrekken en dit kan een overgevoeligheid van de tandhalzen geven. In een vergevorderde fase kan dit leiden tot verlies van verschillende tanden. Behandeling en een goede mondhygiëne kunnen de ontstekingsreactie verminderen of in het beste geval stabiliseren.

Onvoldoende mondhygiëne en roken zijn meestal de oorzaak van deze pijnloze ontstekingen.
Tijdens een eerste consultatie bij de parodontoloog, wordt er onderzocht hoe uitgebreid de tandvleesontsteking en de eventuele botafbraak zijn en welke behandeling er nodig zal zijn.

Implantologie

Implantologie is het deelgebied binnen de tandheelkunde met als doel het vervangen van één of meerdere ontbrekende tanden door middel van implantaten. Implantaten zijn kunstwortels die geplaatst worden in het kaakbot. Zij hebben de vorm van een cylinder met schroefdraad en zijn vervaardigd uit titanium of zirconium.

Nadat er een tand verloren is gegaan, treden er verschillende veranderingen op in het kaakbot: het kaakbot heeft te neiging om locaal te verdwijnen en het tandvlees verandert.

Indien er voldoende kaakbot is en een goede mondhygiene, kan er overgegaan worden tot het plaatsen van een tandimplantaat. Indien er onvoldoende weefsels zijn, is soms een aanvullende ingreep nodig om de locale situatie te verbeteren (sinuslift, kunstbot,…) voor of tijdens het plaatsen van een tandimplantaat.

Doorgaans wordt deze ingreep onder lokale verdoving in de tandartsenstoel gedaan. Wanneer de implantaten zijn vastgegroeid in het kaakbot, kan hierop door de tandarts een kroon (1 tand), een brug (meerdere tanden tot een volledige kaak) of een klikprothese (volledige kaak) gemaakt worden.